Wykaz kontroli wewnętrznych przeprowadzonych w 2009 w KWP w Poznaniu
Wykaz kontroli wewnętrznych
przeprowadzonych przez funkcjonariuszy i pracowników
Wydziału Kontroli w roku 2009
Kontrole problemowe:
- Prawidłowość rejestrowania i przechowywania dowodów rzeczowych w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji.
- Zasadność, legalność, prawidłowość stosowania instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia do wytrzeźwienia ze szczególnym uwzględnieniem podstaw prawnych oraz realizacji uprawnień przysługujących zatrzymanym doprowadzonym do wytrzeźwienia.
- Przestrzeganie przez policjantów praw ofiar przestępstw w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych o czyny ujęte w rozdziale XXV kodeksu karnego.
- Zakres i jakość podejmowanych działań przez Policję związanych z zabezpieczeniem imprez masowych.
- Prawidłowość prowadzenia kontroli operacyjnej w trybie art. 19 ustawy o Policji.
- Prawidłowość gospodarowania funduszem operacyjnym Policji.
- Sposób dokumentowania, warunki przechowywania substancji psychotropowych i środków odurzających zabezpieczonych w toku postępowań przygotowawczych prowadzonych przez jednostki Policji i pozostałe organy ścigania z terenu woj. wielkopolskiego – Wojewódzki Magazyn Dowodów Rzeczowych środków odurzających i substancji psychotropowych KWP w Poznaniu.
- Efektywność funkcjonowania policyjnych Stacji Obsługi Pojazdów.
- Prawidłowość i terminowość prowadzenia przez organy Policji postępowań administracyjnych oraz wydawanych orzeczeń administracyjnych.
- Prawidłowości wydatkowania środków finansowych Społecznego Funduszu do spraw ochrony prawnej policjantów w KWP w Poznaniu przez podmioty obsługujące ten fundusz w roku 2008.
- Prawidłowość naliczania zwrotu kosztów podróży służbowych policjantów i pracowników Policji.
- Prawidłowość prowadzenia postępowań szkodowych.
- Prawidłowość przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających bezpośrednio do jednostki Policji.
- Ocena warunków służby/pracy w obiektach Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu.
- Realizacja zadań służby bhp zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Sposób zapewnienia właściwych warunków pracy w pomieszczeniach, w których stosowane, magazynowane są substancje niebezpieczne powodujące zagrożenie dla życia i zdrowia na skutek wydzielenia się substancji trujących lub tworzących mieszaniny wybuchowe.
- Kontrola właściwego przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz zasady doboru środków ochrony indywidualnej zgodnie z wymogami dla pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Prawidłowości wydatkowania środków finansowych Społecznego Funduszu do spraw ochrony prawnej policjantów w KWP w Poznaniu przez podmioty obsługujące ten fundusz w roku 2007.
- Prawidłowość postępowania policjantów pełniących służbę na stanowisku kierowania po otrzymaniu informacji o zdarzeniu oraz organizacja i wyposażenie tego stanowiska.
- Przestrzeganie procedur obiegu dokumentów i weryfikacji kart opisu stanowisk pracy w wybranych jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji województwa wielkopolskiego.
- Strategia KWP w Poznaniu – spójność systemowa, efektywność oraz sposób realizacji wartości mierników w oparciu o część III Strategii Policji Województwa Wielkopolskiego oraz plany przedsięwzięć i plany pracy wybranych jednostek Policji.
- Prawidłowość realizacji obiegu dokumentacji finansowej wynikającej z Decyzji nr 151/08 Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu.
- Przestrzeganie procedur zamówień publicznych obejmujących zakup opału.
- Ocena technicznych warunków i podjętych środków bezpieczeństwa pożarowego obiektów budowlanych (m.in.: warunki ewakuacyjne, oświetlenie awaryjne, sprawność instalacji technicznych w obiektach itd.).
- Realizacja Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21.04.2006r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów w zakresie prawidłowości sporządzania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.
Kontrole doraźne:
- Zasadność ponoszonych wydatków przez Policję z tytułu kosztów dojazdu osób uprawnionych mieszkających poza siedzibą jednostki.
- Prawidłowość sprawowanego nadzoru funkcjonalnego kierownictwa Wydziału Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu nad wybranymi zagadnieniami pracy operacyjnej.
- Wyjaśnienie okoliczności podjęcia próby samobójczej funkcjonariusza Wydziału Prewencji KPP w Gnieźnie oraz innych kwestii związanych z tym zdarzeniem.
- Sprawdzenie poprawności naliczanych kontrahentom kar umownych z tytułu nieterminowej lub nieprawidłowej realizacji zawartych umów w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Poznaniu w latach 2006-2007.
- Sprawdzenie informacji dotyczących nieprawidłowości w pracy policjantów Posterunku Policji.
- Rzetelność sporządzania w Wydziale KWP w Poznaniu dokumentacji związanej z odbiorem technicznym robót instalacyjnych.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział ds. Ochrony Informacji Niejawnych KWP w Poznaniu w roku 2009, na podstawie Zarządzenia Nr 49 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz organy i jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
-
W roku 2009 przeprowadzono następujące kontrole z zakresu zadań pionu ochrony informacji niejawnych:
- 5 kontroli problemowych przeprowadzonych przez zespół kontroli, tj.: KPP Czarnków, KPP Jarocin, KPP Kępno, KPP Oborniki, KPP Września
-
1 kontrola problemowa przeprowadzona przez Kierownika Kancelarii Tajnej KWP tj. Wydział Inwestycji i Remontów KWP w Poznaniu,
-
8 kontroli problemowych przeprowadzonych przez Inspektora Bezpieczeństwa Teleinformatycznego KWP, tj.: KPP Gostyń, KPP Koło, KPP Krotoszyn, KMP Leszno, KPP Nowy Tomyśl, KPP Śrem, KPP Wolsztyn, KP Poznań Stare Miasto,
-
5 kontroli doraźnych – Wydział dw. z Korupcją KWP, Wydział Łączności i Informatyki KWP, KPP Gniezno, KPP Środa Wlkp., KPP Piła
Łącznie przeprowadzono 14 kontroli problemowych i 5 kontroli doraźnych.
Kontrolami objęto 19 podmiotów, tj. jednostki i komórki organizacyjne KWP w Poznaniu oraz jednostki KPP i KMP woj. wielkopolskiego.
W roku 2009 przeprowadzono również 3 czynności sprawdzająco-wyjaśniające w KPP Gniezno (wspólnie z Wydziałem Kontroli KWP) w Wydziale Kontroli KMP Poznań i Wydziale Prewencji KMP Poznań.
- Problematyka i zakres działań kontrolnych uzależniony był od kontrolowanego podmiotu i polegał na sprawdzeniu:
-
poprawności prowadzenia postępowań sprawdzających, w zakresie:
- sporządzenia oraz bieżącej aktualizacji wykazu osób i stanowisk, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
- prowadzenia postępowań sprawdzających,
- zasadności wydania poświadczeń bezpieczeństwa,
- wystąpienia merytorycznych i formalnych przesłanek udzielenia odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
- przestrzegania terminów ważności poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnych, -
organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, w zakresie:
- funkcjonujących w jednostce regulacji w zakresie obiegu, przetwarzania i przechowywania informacji niejawnych,
- prawidłowości oznaczania i powielania dokumentów niejawnych oraz sporządzania z nich odpisów, wypisów i tłumaczeń,
- rejestracji dokumentów niejawnych w dziennikach korespondencyjnych oraz ewidencji wykonanych dokumentów,
- rejestracji i obiegu elektronicznych nośników informacji niejawnych,
- ewidencji i sposobu wykorzystania pieczęci i stempli używanych w kancelarii tajnej,
- realizacji postanowień art. 25 Ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych,
- archiwizacji materiałów niejawnych,
- przechowywania materiałów niejawnych, w tym fizycznego zabezpieczenia kancelarii tajnej,
- prawidłowości przeprowadzania inwentaryzacji materiałów niejawnych,
- opracowania i realizacji planu ochrony informacji niejawnych, -
opracowania oraz funkcjonowania planu ochrony informacji niejawnych, w zakresie:
- realizacji i przestrzegania Planu ochrony informacji niejawnych,
- sposobu wydzielenia stref bezpieczeństwa i strefy administracyjnej,
- przestrzegania regulacji ruchu osobowego i pojazdów,
- sposobu kontroli wejścia i przebywania w wydzielonych strefach bezpieczeństwa,
- sposobu pobierania i zdawania kluczy od pomieszczeń służbowych objętych strefami bezpieczeństwa, w tym kancelarii tajnej, -
bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej, w zakresie:
- funkcjonowania stanowisk „Opracowania Dokumentów Niejawnych” zgodnie z wymogami art. 60 ustawy o ochronie informacji niejawnych, a także zawartych w: „Szczegółowych Wymaganiach Bezpieczeństwa Systemu”, i „Procedurach Bezpiecznej Eksploatacji”,
- przestrzegania zakazu wytwarzania dokumentów stanowiących tajemnicę państwową w sieciach teleinformatycznych oraz dokumentów stanowiących tajemnicę służbową poza stanowiskami ODN,
- rejestracji i obiegu elektronicznych nośników informacji niejawnych,
- legalności oprogramowania na stanowiskach komputerowych, -
przestrzegania zasad ochrony danych osobowych oraz opracowania i wdrożenia „Polityki bezpieczeństwa zbiorów osobowych prowadzonych w systemach informatycznych” oraz „Instrukcji zarządzania systemem przetwarzającym dane osobowe”,
-
przeprowadzenia szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wykorzystywanych przez Krajowy System Informatyczny Policji w oparciu o Decyzję nr 258/08 Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu z dnia 25 sierpnia 2008 roku,
- funkcjonowania składnicy archiwalnej i zasad postępowania z materiałami archiwalnymi oraz dokumentacją niearchiwalną na podstawie Zarządzenia nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. i Zarządzenia Komendanta Głównego Policji nr 920 z dnia 11 września 2008 r.