Wykaz kontroli wewnętrznych przeprowadzonych w 2011 w KWP w Poznaniu
Wykaz kontroli wewnętrznych
przeprowadzonych przez funkcjonariuszy i pracowników
Wydziału Kontroli w roku 2011
Kontrole problemowe:
- Prawidłowości realizacji procedur wybrakowania zbędnych lub zużytych składników majątku w 2010 roku przez Wydział Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu oraz komórki organizacyjne które weszły w skład tego wydziału.
- Prawidłowość realizacji postanowień obejmujących przyjmowanie, ewidencjonowanie i rozliczanie darowizn.
- Zasadności ponoszenia wydatków z tytułu zwrotu kosztów dojazdu osób uprawnionych mieszkających poza siedzibą jednostki.
- Prawidłowości naliczania uposażeń funkcjonariuszom oraz wynagrodzeń pracownikom Policji w Komendzie Powiatowej Policji.
- Prawidłowość gospodarowania funduszem operacyjnym Policji (nie podlega publikacji).
- Legalności i prawidłowości procesu naboru na stanowiska pracownicze w korpusie służby cywilnej w komendach miejskich i powiatowych Policji województwa wielkopolskiego, w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 marca 2011 r.
- Terminowość wprowadzania danych dotyczących wszczęcia i zakończenia postępowania przygotowawczego do Policyjnego Systemu Statystyki Przestępczości TEMIDA oraz Krajowego Systemu Informacyjnego Policji KSIP, w świetle zarządzenia Nr 350 KGP z dnia 1 lipca 2003 roku w sprawie zbierania, gromadzenia, przetwarzania i opracowania danych statystycznych o przestępczości oraz zamachach samobójczych i wypadkach utonięcia oraz Decyzji nr 167 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 marca 2008 roku w sprawie funkcjonowania zestawu centralnych zbiorów informacji tworzących KSIP.
- Procedura szkolenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji pełniących służbę w ramach Nieetatowych Pododdziałów Policji w woj. wielkopolskim oraz jako uzupełnienie stanów osobowych Oddziału Prewencji Policji.
- Sposób zabezpieczenia mienia i dokumentowanie czynności zmierzających do ujawnienia składników majątkowych sprawców przestępstw w Komendzie Powiatowej Policji.
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny służby/pracy, realizacja badań profilaktycznych, okresowych i kontrolnych oraz szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Działalność i efektywność przedsięwzięć nadzorczych, kontrolnych i wykonawczych w zakresie realizacji zadań bezpieczeństwa i higieny służby – pracy.
- Dostosowanie obiektów do warunków ewakuacyjnych w świetle obowiązujących przepisów.
- Prawidłowość przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków wpływających bezpośrednio do jednostki Policji.
- Prawidłowości wydatkowania środków finansowych Społecznego Funduszu do spraw ochrony prawnej policjantów jednostek Policji województwa wielkopolskiego przez podmioty obsługujące ten Fundusz w roku 2010.
Kontrole doraźne:
- Prawidłowość zbierania, gromadzenia, przetwarzania i opracowywania danych statystycznych o przestępczości w Komendzie Miejskiej Policji w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 9 lutego 2011 r.
- Prawidłowość realizacji przez policjantów Komendy Powiatowej Policji czynności związanych z kontrolą przewozu drogowego.
- Zweryfikowanie okoliczności przedstawionych w piśmie R. M., które mają wskazywać na nieprawidłowości w zakresie postępowania z dokumentacją służbową przez pracownika Wydziału KWP w Poznaniu.
Kontrole sprawdzające:
- Realizacja zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadzona w Komendzie Powiatowej Policji.
Rodzaje kontroli przeprowadzonych
w roku 2011 przez Wydział ds. OIN KWP
w Poznaniu oraz ich zakres:
- W roku 2011 przeprowadzono następujące kontrole z zakresu zadań pionu ochrony informacji niejawnych:
- 4 kontrole problemowe przeprowadzone przez zespół kontroli, tj.: KPP Kościan, KPP Nowy Tomyśl, KPP Wolsztyn i KPP Międzychód,
- 4 kontrole problemowe przeprowadzone przez Inspektora Bezpieczeństwa Teleinformatycznego KWP, tj.: KPP Grodzisk Wlkp., KPP Rawicz, KPP Słupca i KPP Piła
- 2 kontrole doraźne – KPP Oborniki, Wydział Transportu KWP w Poznaniu.
Łącznie przeprowadzono 8 kontroli problemowych i 2 kontrole doraźne. Kontrolami objęto 10 podmiotów, tj. jednostki i komórki organizacyjne KPP i KMP woj. wielkopolskiego.
- Problematyka i zakres działań kontrolnych uzależniony był od kontrolowanego podmiotu i polegał na sprawdzeniu:
- poprawności prowadzenia postępowań sprawdzających, w zakresie:
- sporządzenia oraz bieżącej aktualizacji wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych,
- prowadzenia postępowań sprawdzających,
- zasadności wydania poświadczeń bezpieczeństwa,
- wystąpienia merytorycznych i formalnych przesłanek udzielenia odmowy wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
- przestrzegania terminów ważności poświadczeń bezpieczeństwa upoważniających do dostępu do informacji niejawnych.
- organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej, w zakresie:
- funkcjonujących w jednostce regulacji w zakresie obiegu, przetwarzania i przechowywania informacji niejawnych,
- prawidłowości oznaczania i powielania dokumentów niejawnych oraz sporządzania z nich odpisów, wypisów i tłumaczeń,
- rejestracji dokumentów niejawnych w dziennikach korespondencyjnych,
- rejestracji i obiegu elektronicznych nośników informacji niejawnych,
- ewidencji i sposobu wykorzystania pieczęci i stempli używanych w kancelarii tajnej,
- archiwizacji materiałów niejawnych,
- przechowywania materiałów niejawnych, w tym fizycznego zabezpieczenia kancelarii tajnej,
- prawidłowości przeprowadzania inwentaryzacji materiałów niejawnych,
- opracowania planów postępowania na wypadek wprowadzenia stanu nadzwyczajnego,
- opracowania oraz funkcjonowania planu ochrony informacji niejawnych, w zakresie:
- realizacji i przestrzegania planu ochrony informacji niejawnych,
- sposobu wydzielenia stref ochronnych,
- przestrzegania regulacji ruchu osobowego i pojazdów,
- sposobu kontroli wejścia i przebywania w wydzielonych strefach ochronnych,
- sposobu pobierania i zdawania kluczy od pomieszczeń służbowych objętych strefami ochronnymi, w tym kancelarii tajnej,
- bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej oraz ochrony danych osobowych, w zakresie:
- funkcjonowania stanowisk „Opracowania Dokumentów Niejawnych”, KCIK, PSI i PSRS, SUŁTelP i SUŁTelP POUFNE zgodnie z wymogami art. 48 ustawy o ochronie informacji niejawnych, a także zawartych w „Szczegółowych Wymaganiach Bezpieczeństwa” i „Procedurach Bezpiecznej Eksploatacji”, zatwierdzonych przez Komendanta Głównego Policji i określonych w Decyzji nr 3/07 Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu z dnia 5 stycznia 2007 r. w sprawie zasad funkcjonowania stanowisk komputerowych przeznaczonych do opracowania dokumentów niejawnych,
- opracowania i przestrzegania wdrożonej polityki bezpieczeństwa zbiorów zawierających dane osobowe dla przetwarzania tych danych w wersji informatycznej i manualnej oraz instrukcji zarządzania systemem przetwarzającym dane osobowe w przypadku posiadania takich zbiorów,
- przestrzegania zakazu wytwarzania dokumentów niejawnych o klauzuli „ściśle tajne” i „tajne” w sieciach i systemach teleinformatycznych oraz dokumentów o klauzuli „poufne” poza stanowiskami ODN,
- rejestracji i obiegu elektronicznych nośników informacji niejawnych,
- postępowania z pamięciami przenośnymi typu PenDrive,
- przeprowadzenia szkoleń i upoważnień osób z zakresu bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych wykorzystywanych przez Krajowy System Informatyczny Policji,
- organizacji i funkcjonowania składnicy archiwalnej i zasad postępowania z materiałami archiwalnymi oraz dokumentacją niearchiwalną na podstawie Zarządzenia nr 45 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 maja 2008 r. i Zarządzenia Komendanta Głównego Policji nr 920 z dnia 11 września 2008 r. oraz opracowania planu postępowania z dokumentacją archiwalną na wypadek wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.